Виховний процес як ресурсний центр розвитку здоров’язбережувальних компетентностей школярів
Конституція України визначає, що найвищою соціальною цінністю у державі є людина, її життя та здоров’я. У статуті Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВОЗ) записано: «Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб та фізичних вад». Таке визначення поняття «здоров’я» є загальновизнаним у міжнародному спілкуванні. Державний стандарт початкової та базової загальної освіти поставив перед усіма учасниками навчально-виховного процесу важливі завдання, пов’язані з питаннями формування, збереження і зміцнення здоров’я юного покоління України шляхом впровадження здоров’язбережувальних технологій в освітній простір.
Нині у школі виникла необхідність утілення в практику
принципово нових педагогічних ідей, концепцій, технологій, у центрі яких –
дитина як особистість із її потребами й інтересами, життєвими цінностями. Але
найголовнішою цінністю, яку має плекати сучасна школа, є здоров’я дитини, його
формування і підтримка на різних етапах
навчання та у виховному процесі. Саме від здоров’я дитини залежить її успіх у
навчанні, фізичний розвиток та психічний стан, місце в класному колективі,
взаємовідносини з оточуючими. Відповідно до завдання Національної доктрини
розвитку середньої освіти України в ХХІ столітті, яка передбачає виховання
морально та фізично здорової людини,
здорового способу життя, цінування свого життя та життя інших – актуальність
даного досвіду, полягає у створенні оптимальних умов для формування здоров’язбережувальних та
здоров’язберігаючих технологій виховання, спрямованих на гармонійний розвиток
особистості кожної дитини та формування і збереження їх інтегрального здоров’я.
За інноваційним потенціалом досвід комбінаторний:
розширення, удосконалення уже відомих наукових, методичних прийомів, форм проведення виховних заходів, раціональне використання їх
в позакласній діяльності.
Провідна ідея досвіду: створення освітнього середовища, яке сприятиме
формуванню людини з інноваційним типом мислення, що усвідомлює пріоритети
здорового способу життя як основного чинника збереження та зміцнення здоров’я, забезпечення
психологічно-комфортних умов навчально-виховного процесу виховання
здорової, інтелектуально розвиненої, духовно багатої особистості з активною
громадянською позицією.
Сутність (технологія досвіду). Держава зацікавлена в тому, щоб
молоде покоління росло фізично
розвиненим, здоровим, життєрадісним, успішним у соціумі, готовим протистояти
асоціальним впливам; було духовно і морально зрілим, уміло творити себе й навколишній світ. Здоров’я
дітей - одне з основних джерел щастя,
радості, повноцінного життя людини й суспільства в цілому. Отже, основні
завдання виховного процесу в класі:
-
формування усвідомлення
учнями ролі фізичної досконалості у всебічному , гармонійному розвитку
особистості, свідомого ставлення до зміцнення свого здоров’я;
-
прищеплювати учням любов до навчання та створювати умови
для засвоєння навчальних програм і розвитку творчих здібностей;
-
впровадження та реалізація програм з формування здорової особистості в умовах
виховного процесу.
Головним пріоритетом діяльності вчителя визначено
забезпечення і зміцнення здоров’я дитини, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, культури здоров’я. Потрібно навчати учнів
вивчати здоров’я не лише як стан, як певні параметри, а розглядати його як
можливість керувати ним. Система виховної роботи класного керівника є складовою
моделі Школи дружньої до дитини, розробленої педагогічним колективом школи.
Серед форм і методів процесу формування позитивної мотивації за здоровий
спосіб життя пріоритетна роль у діяльності вчителя
належить активним методам, що ґрунтуються на демократичному стилі взаємодії і
сприяють формуванню критичного мислення,
ініціативи і творчості. В арсеналі роботи є соціальне проектування, метод
відкритої трибуни, ситуаційно – рольові ігри,
інтелектуальний аукціон, мозкова атака, метод аналізу соціальних ситуацій
із морально-етичним характером, тощо. Застосування цих методів сприяє створенню
в учнів адекватної моральної самооцінки, дає можливість організувати дієву
роботу з формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя.
Результативність досвіду:
Вся ця робота дає можливість забезпечувати максимально
повний розвиток індивідуальних можливостей кожної дитини саме на основі
розвитку здоров’язберігальної педагогіки. Це створює сприятливі умови для
здорової співпраці на рівнях «вчитель-учень», «учень-батьки», «вчитель батьки».
Вся виховна робота спрямовується на
формування в учнів мотивації, на
збереження та розвиток здоров’я, особистої відповідальності за своє здоров’я,
профілактику шкідливих звичок, формування здібностей до здоров’ятворчості. 48%
учнів класу відвідують спортивні секції, є призерами не лише районних, а й
обласних змагань з легкої атлетики, футболу, волейболу.
Немає коментарів:
Дописати коментар